Hieronder vindt u veelgestelde vragen
Het lesprogramma heeft als doel om bewustwording bij de leerlingen op te roepen, evenals het onderwerp pesten bespreekbaar te maken en te houden. We streven naar een veilige schoolomgeving met respect voor elkaar, waarbij iedere leerling zichzelf mag en kan zijn.
P.E.T.S. is bedoeld voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool (regulier- en speciaal onderwijs) en klas 1 en 2 van de middelbare school (alle typen voortgezet onderwijs).
Deze doelgroep leeft zich beter in de situatie in. Ze zijn met hun eigen ontwikkeling en identiteit bezig en hun plek in de groep.
Door middel van het behandelen en aankaarten van actuele thema's. Zo ontstaat er herkenning, maar ook inleving. Niet alleen bij de interactieve films, maar ook in de bijbehorende werkboekjes en het klassikaal gesprek.
Het lesprogramma van P.E.T.S. bestaat uit verschillende actuele thema's die per doelgroep op maat worden toegepast. Een thema bestaat uit een interactieve film. De film laat situaties vanuit verschillende perspectieven zien, die helaas veel in de praktijk voorkomen. Je komt telkens op een keuzemoment met als algemene vraag: ‘wat zou jij doen?’. Dit element, samen met een werkboekje (met vragen en opdrachten) en een klassikaal gesprek, maakt het lesprogramma uniek. Ook is er de mogelijkheid om de maker, tevens ervaringsdeskundige, te ontvangen op school ter aanvulling of voor begeleiding.
Tot het lesmateriaal van P.E.T.S behoren:
- De website
- De E-learning module
- De themafilms
- Een leerlingen
werkboekje per thema
- Een
handleiding voor docenten
- Enquête, ter
evaluatie
De actuele thema’s, met bijbehorende films, zijn de basis en
tevens de kracht van het lesprogramma.
Onderwerpen die worden behandeld in het aanbod
voor de basisschool van het lesprogramma zijn
o.a.;
Anders zijn, Buiten sluiten, Gedrag, Grenzen,
Meidenvenijn en Sociale vaardigheden.
Onderwerpen die extra worden behandeld in het
aanbod voor de middelbare school van het
lesprogramma zijn o.a.;
Cyberpesten, Geaardheid,
Groepsdruk, Zelfbeeld en Zelfdoding.
Klik hier om alle thema's van de interactieve films te
bekijken.
De duur van zowel de lessen, als de themafilms varieert. Het is afhankelijk van de lesvorm (zelfstandig of met begeleiding van de maker) en de themakeuze. In de handleiding van de docent, staat per thema aangegeven hoe lang, zowel een gehele (zelfstandige) les, als een onderdeel, als de film duurt. Bij een les met begeleiding of nagesprek komt er extra tijd bij. Wat deze extra tijd betreft kan er door ons een specifiekere inschatting gemaakt worden. Daarover kunt u contact met ons opnemen.
Voor de docent is er een handleiding waarmee het lesprogramma eenvoudig te doorlopen is. Mochten er nog wel vragen of onduidelijkheden zijn, kunt u altijd contact met ons opnemen.
P.E.T.S. is bedacht en ontwikkeld door Brian op de Dijk. Hij is ervaringsdeskundige op het gebied van pesten. Hij heeft zich laten adviseren door mensen uit het onderwijs (bestuur, directie, docenten), leerlingen en ouders. In de eerste fase van het lesprogramma zijn er checks uitgevoerd door een voormalig lerares die nu actief is in de politiek.
Scholen kunnen zichzelf aanmelden voor deelname aan P.E.T.S.. Ook benaderen wij zelf scholen. Soms speelt de gemeente een rol in de deelname. Zij geven dan bijvoorbeeld het advies aan de school om gebruik te maken van P.E.T.S..
P.E.T.S. is in te zetten op alle scholen en verenigingen
die gebruik kunnen maken van een computer/laptop met internet,
digibord en een printmogelijkheid.
Daarnaast heeft u voor P.E.T.S. een licentie
nodig, waarvoor u dan een login ontvangt. Met een
gebruikersnaam en wachtwoord kan er ingelogd worden op onze
website en zo krijgt u toegang tot het lesmateriaal.
De licentie is tot het einde van het lopende schooljaar geldig. Verlengen voor het volgende schooljaar kan zodra uw licentie bijna verloopt. U krijgt hier bericht van.
Het blijft interessant om de licentie te behouden, gezien er ieder schooljaar een nieuwe instroom van leerlingen is. Daarnaast wordt het lesprogramma ieder schooljaar geactualiseerd en uitgebreid met nieuwe thema’s of onderdelen. Dit doen we mede op basis van uw feedback, die wij vragen in de vorm van een enquête bij gebruik van het lesprogramma.
P.E.T.S. is niet alleen als basismethode in te zetten tijdens uw lessen, maar kan ook een mooie aanvulling zijn op al bestaande methodes of protocollen. Bijvoorbeeld tijdens de Week Tegen Pesten, een activiteitenweek of op een door u gewenst moment in het schooljaar. Het lesprogramma kan aansluiten op andere methodes, omdat P.E.T.S. pesten in de praktijk laat zien en zorgt voor dialoog.
Duidelijk is geworden dat P.E.T.S. veel impact heeft
en het tot nadenken aanzet.
Deelnemende scholen zijn erg
positief over het lesprogramma. Leerlingen zijn enthousiast
over het zelf mogen kiezen van het verloop van de films.
Hierdoor zijn ze meer betrokken en worden ze bewust van
pestsituaties en de gevolgen ervan. Bij het kijken van de
themafilms is er vaak herkenning. Ook leven ze zich in, in de
karakters en/of het verhaal van de film, maar ook in elkaar.
Zo denken ze na over hun eigen gedrag en is er besef van wat
bepaalde handelingen met een ander kunnen doen.
Tijdens
klassikale nabespreking van een behandeld thema, ontstaan er
vaak open gesprekken. Zo ook bij schoolbezoeken, van maker en
ervaringsdeskundige Brian op de Dijk. Na het vertellen van
zijn eigen verhaal en het behandelen van een thema, stellen
leerlingen scherpe vragen en delen ook hun eigen persoonlijke
verhalen. Deze verhalen zijn vaak emotioneel en worden ook wel
één op één met hem gedeeld.
Duidelijk is geworden dat P.E.T.S. veel impact heeft
en het tot nadenken aanzet.
Deelnemende scholen zijn erg
positief over het lesprogramma. Leerlingen zijn enthousiast
over het zelf mogen kiezen van het verloop van de films.
Hierdoor zijn ze meer betrokken en worden ze bewust van
pestsituaties en de gevolgen ervan. Bij het kijken van de
themafilms is er vaak herkenning. Ook leven ze zich in, in de
karakters en/of het verhaal van de film, maar ook in elkaar.
Zo denken ze na over hun eigen gedrag en is er besef van wat
bepaalde handelingen met een ander kunnen doen.
Tijdens
klassikale nabespreking van een behandeld thema, ontstaan er
vaak open gesprekken. Zo ook bij schoolbezoeken, van maker en
ervaringsdeskundige Brian op de Dijk. Na het vertellen van
zijn eigen verhaal en het behandelen van een thema, stellen
leerlingen scherpe vragen en delen ook hun eigen persoonlijke
verhalen. Deze verhalen zijn vaak emotioneel en worden ook wel
één op één met hem gedeeld.
Als u nog andere vragen heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen.